Een uitverkoren tweeling, de Chinese dierenriem en een spannend avontuur vol puzzels die je zelf mag oplossen: klinkt geweldig, toch? Als dit je aanspreekt, is De grote race van Ruby Coene misschien wel iets voor jou(w kinderen).

In het kort

• Uitgegeven door: Uitgeverij Moon
  • Met illustraties van: Kristen Steenbergen
  • Aantal pagina’s: 272
  • Voor: kinderen vanaf 9 jaar
  • Bijzonder: interactieve puzzels

Waar gaat het over?

De tweeling Li en Nao zijn op familiebezoek in Taiwan, wanneer hun ouders worden ontvoerd. Een vreemde man genaamd Muis vertelt dat hij weet wie hun ouders heeft meegenomen. Tijdens de Grote Race, de wedstrijd die heeft bepaald welke dieren in de Chinese dierenriem zijn opgenomen, heeft Muis vals gespeeld en zijn vriendin Kat laten verliezen om zelf te kunnen winnen. Nu wil Kat wraak op de afstammelingen van Muis, en dat blijken Li en Nao te zijn. Als ze hun ouders ooit nog terug willen zien, moet de tweeling Kat zoeken en verslaan. In hun zoektocht naar antwoorden komen ze langs alle dieren van de dierenriem, maar die lijken allemaal in raadsels te praten… Zijn Nao en Li nog op tijd om hun ouders te redden?

Tweestrijd

De grote race volgt het perspectief van zowel Li als Nao, wat goed inzicht geeft in hun verschillende karakters. Want Nao is leergierig, slim en volgzaam, terwijl Li avontuurlijk, dapper en tegendraads is. Tijdens dit avontuur moeten ze leren samenwerken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als lezer zie je de twee kinderen dichter naar elkaar groeien naar mate het verhaal zich vordert. Want niet in elke situatie moet je een grote mond hebben, of je juist afwachtend opstellen. Li en Nao leren dit van elkaar in een zoektocht die hun band sterker maakt.

Maar Li en Nao zijn niet de enige die in tweestrijd zitten: aangekomen bij de eerste puzzel stond ik voor een waar dilemma. Onze printer is stuk, maar ik wilde de puzzels liever niet in het boek oplossen. De eerste puzzel is een woordzoeker en even wil ik hem gaan natekenen (maximale inzet hiero). Maar dan bedenk ik me dat ik vast wel via een programma op mijn laptop simpele lijnen kan zetten op een pdf, en besluit de puzzels te downloaden via de website. Gelukt! Ik heb het eerste antwoord te pakken. Maar toch ben ik benieuwd naar wat er gebeurd als je de puzzels niet goed hebt opgelost, dus ik spiek eerst bij het “foute” hoofdstuk.

Tot mijn verbazing lossen Nao en Li de puzzel ook eerst verkeerd op! Wanneer ze hun fout inzien, gaan ze terug naar de puzzel en proberen het opnieuw. Hierbij leggen ze ook aan de lezer uit hoe de puzzel opgelost moet worden, wat niet alleen heel erg leuk is (er was één puzzel waar ik niet uitkwam, dus ik was blij met de uitleg van Li en Nao) maar ook nog eens leerzaam. Bijvoorbeeld de logische puzzel in hoofdstuk 12: de manier van denken om de oplossing te vinden wordt uitgelegd door de tweeling, waardoor lezers in de toekomst dit soort denkwijzen misschien sneller doorhebben.

De Chinese dierenriem

De Taiwanese setting is prachtig beschreven en de illustraties van Kristel Steenbergen passen supergoed bij deze Oosterse invloeden. Dit is vooral goed zichtbaar in de afbeeldingen van de verschillende dieren uit de dierenriem: de lijnen voelen om de een of andere reden Oosters, terwijl de dieren ook heel herkenbaar zijn.

Over die dieren gesproken: het is heerlijk dat er iets meer uitleg wordt gegeven over het ontstaan van de dierenriem. Een snelle Google-zoektocht bevestigt het verhaal zoals Muis het vertelt in De grote race (al schrijft Wikipedia dat het de Boeddha was die de race organiseerde). In onze Westerse wereld zijn de Chinese dierenriem en het Chinese nieuwjaar minder bekend, maar De grote race zorgt voor een kennismaking met dit deel van de wereld voor jonge lezers. Dat Coene zelf in Taiwan is geweest en de plekken heeft bezocht die in het boek worden beschreven, is duidelijk te merken aan de levendige beschrijving van de omgeving.

Oordeel

Het grootste selling point van De grote race? Dat je zelf de puzzels mag maken en de uitgever zelfs snapt dat je die liever niet in je boek oplost, en dus de puzzels als pdf beschikbaar heeft gesteld. Als leergierig kind dat gek was op lezen, woordzoekers en andere puzzels was dit boek perfect geweest voor mijn jongere ik. Misschien past dit niet helemaal in het straatje van elk kind, maar de kinderen zoals ik zouden dit boek verslinden.

Er zijn genoeg kinderboeken op de markt die avontuurlijk zijn, die gaan over de relatie tussen broers en zussen, of die zich in een vreemde cultuur afspelen. Maar de combinatie van deze factoren én de interactie met de lezer maakt dit een aanrader voor leesgrage kinderen (en volwassenen)!