• Met illustraties van: Kristen Steenbergen
  • Aantal pagina’s: 292
  • Voor: kinderen vanaf 9 jaar
  • Bijzonder: interactieve puzzels
  • Vervolg op: De Grote Race

Waar gaat het over?

Na hun avontuur in Taiwan worden Li en Nao opnieuw verrast: ze gaan weer naar Taiwan! Dit keer gaan ze op bezoek bij Āyí, hun tante die op een berg woont. Ze vertelt hun de legende van de twee meren op de berg: de Zussenmeren. De geesten van twee zussen zijn volgens de legende opgesloten in de meren, maar wanneer Li en Nao erachter komen dat er meer achter het verhaal zit, zit er maar één ding op: de zussen redden!

Liedjes

Ruby Coene heeft met De Zussenmeren een waanzinnig vervolg op De Grote Race geschreven. Niet alleen is het weer enorm spannend en zit het boordevol leuke puzzels om zelf op te lossen, ook de humor is aanwezig. Denk bijvoorbeeld aan een bureaucratische God van de Berg, die alle formulieren in drievoud moet invullen en een keuzemenu geeft wanneer Li en Nao contact zoeken: ’toets 1 voor betere geluidskwaliteit, toets 2 om het bericht te herhalen’.

Maar het grappigst is misschien nog wel dat de zussen in het meer liedjes zingen: een Taiwanese Vader Jacob, Baby Haai en Frozen komen allemaal langs. Gedurende het hele verhaal worden deze songteksten op hilarische wijze toegepast door de zussen. Uiteraard resulteert dit in Let it go dat de rest van de dag in mijn hoofd zit.

Personages

Natuurlijk zijn het verhaal en de puzzels goed bedacht en in elkaar gezet, maar wat het leukst is aan De Zussenmeren zijn de personages. Li en Nao worden verder uitgewerkt terwijl ze zich klaarmaken voor de middelbare school, maar ook nieuwe personages doen hun intrede. Āyí, Awana en Meilina zijn karakters om van te genieten. Alle nieuwe personages zijn herkenbaar en hebben hun eigen persoonlijkheid.

Natuurlijk is er ook een slechterik. Mogulu is de aanstichter van alles, de reden waarom de zussen in het meer zijn opgesloten. In prachtige tekeningen komt hij tot leven, ook al zijn de illustraties soms iets te donker. Maar is hij wel verslagen toen de zussen verdwenen? Dat is afhankelijk van het einde dat je kiest: een goed einde of een spannend avontuur. Als je de tweede Mogulukheid kiest (ja, slechte grap, kon het niet laten) kom je hem misschien wel tegen…

Over kiezen gesproken: in De Zussenmeren zitten meer keuzes en puzzels om te maken dan in De Grote Race. Net als in het eerste deel van De Legendes van Li en Nao bepaalt de uitkomst van een puzzel waar je verder moet lezen, maar dit keer zijn er ook andere keuzes te maken: wil je een happy end of meer spanning? Verstop je je of ren je weg? Al deze keuzes beïnvloeden het verhaal en het is een geweldige bijdrage aan je leeservaring.

Oordeel

De Zussenmeren is net als zijn voorganger leuk voor jong en oud. De kennismaking met Taiwanese legendes, de puzzels die je moet oplossen (en soms best moeilijk zijn, ook voor mij als 29-jarige!) en het spannende verhaal zijn genoeg redenen om ook als volwassene van dit boek te kunnen genieten.

Nu is het wachten op deel drie in de reeks…

Psssst! Wil jij meer weten over de boeken van Ruby Coene? Luister dan mijn interview met haar!